Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Radomir Tomasik

Projekt i budowa stanowiska do regulacji prędkości przepływu powietrza w tunelu powietrznym


Design and construction of air flow velocity control system for wind tunnel


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Mariusz Felczak
Dodatkowy opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Tomasz Świątczak

Praca dyplomowa inżynierska obroniona 2012-02-22
Streszczenie pracy dyplomowej:
Celem niniejszej pracy inżynierskiej był projekt i budowa stanowiska do regulacji prędkości przepływu powietrza w tunelu powietrznym. We wprowadzeniu teoretycznym został zawarty opis tunelu powietrznego (aerodynamicznego), jego budowa oraz przykładowe zastosowania. Następnie zostały przedstawione urządzenia do pomiaru prędkości przepływu powietrza oraz sposoby pomiaru. W kolejnej części wprowadzenia teoretycznego znalazł się opis sposobów regulacji prędkości silników elektrycznych (sterowania skalarnego silnikami asynchronicznymi). Następny rozdział został poświęcony projektowi stanowiska do regulacji prędkości przepływu powietrza w tunelu powietrznym. Zostały tutaj przedstawione schematy funkcjonalny oraz blokowy realizowanego układu. Dalej znalazły się wykorzystane urządzenia wraz z opisem ich funkcjonalności oraz wprowadzonymi parametrami i ustawieniami. W punkcie tym znalazł się także sposób montażu wybranych urządzeń i elementów na stanowisku. Kolejny etap projektowania stanowiska objął dobranie odpowiedniego okablowania, czyli kabli służących do komunikacji pomiędzy poszczególnymi urządzeniami oraz przewodów zasilających tych urządzeń. W części tej znalazł się także opis sposobów oznaczenia przewodów oraz ich podłączenia. Do każdej z części projektowej zostały zaprezentowane ilustracje obrazujące budowę stanowiska do regulacji prędkości przepływu powietrza w tunelu powietrznym. Ostatni rozdział został poświęcony podsumowaniu oraz wnioskom końcowym dotyczących działania zbudowanego stanowiska.
Abstract:
The purpose of this BSc dissertation has been design and construction of air flow velocity control system for wind tunel. In the theoretical introduction there has been presented a description of the wind tunnel, its structure and typical applications. Subsequently, there have been shown devices for measuring the air flow velocity and the methods of measurement. The following part of the theoretical introduction has been devoted to the description of the methods of speed regulation of electric motors (scalar control of asynchronous motors). The next chapter has been dedicated to the project of the station for regulation of the air flow velocity in the wind tunnel. It includes functional and block schemes of the project concerned. Then, there is a depiction of the devices which have been used, together with a description of their application and chosen parameters and settings. This point also includes the method of mounting given devices and elements at the station. The next stage of designing of the station has dealt with choosing the appropriate wiring system, i.e. wires used for communication between individual devices as well as their lead cords. This part also comprises the description of the methods of marking and connecting the cables. Each project section includes illustrations depicting the structure of the station for regulation of the air flow velocity in the wind tunnel. The last chapter has been devoted to the summary and the final conclusions concerning the function of the developed station.