Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Michał Szydłowski

Implementacja wydajnych obliczeniowo metod sztucznej inteligencji na platformach mobilnych


Computationally Efficient Implementation of Artificial Intelligence Method on Mobile Platforms


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Korbel prof. ucz.
Dodatkowy opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Skulimowski

Praca dyplomowa IFE - BSc obroniona 2014-02-19
Streszczenie pracy dyplomowej:
Celem niniejszej pracy inżynierskiej jest zaprojektowanie, implementacja i przetestowanie wybranych wydajnych obliczeniowo metod sztucznej inteligencji na przykładowych urządzeniach mobilnych działających pod kontrolą systemu Android. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu wpływu implementacji wybranych algorytmów na pobór energii przez urządzenie, które wydaje się być istotne dla projektantów oprogramowania przeznaczonego dla urządzeń o ograniczonej mocy i możliwościach chłodzenia. Wstępna część pracy przedstawia wyniki przeglądu literatury dotyczące ewolucji i obecnego kształtu platform mobilnych. Kolejne części prezentują opracowane w ramach niniejszego projektu moduły dającego możliwość testowania i oceny wybranych algorytmów wykonujących zadania z zakresu inteligencji obliczeniowej. Efektem końcowym pracy jest w pełni funkcjonalna aplikacja (gra w systemie Android) z łatwo rozszerzalnym interfejsem algorytmu decyzyjnego, wokół którego zbudowano metodę Minimax oraz jej zoptymalizowaną wersję Alfa-Beta. Rozszerzenia opracowanej aplikacji umożliwiają wykonywanie i rejestrację wyników pomiarów czasu wykonania i poboru energii. W pracy zamieszczono wyniki porównania działania algorytmów zaimplementowanych na kilku przykładowych urządzeniach mobilnych.
Abstract:
The objective of this thesis is to design, implement and test selected computationally efficient artificial intelligence algorithms on selected mobile platforms. Particular attention was dedicated to the influence of implementation of selected algorithms on energy consumption of the device, which seems to be important for software developers working with the devices with limited power supply and cooling possibilities. The initial part of the thesis presents the results of literature overview concerning evolution and present stage of development of mobile platforms. The following sections describe the modules developed in the project giving a possibility to test and assess selected algorithms performing computational intelligence tasks. The final outcome of the project is a fully functional application (Android game) with a generic, adjustable decision algorithm interface, on the basis of which the Minimax method, with its optimized Alpha-Beta version has been built and implemented. The power and time measurements have been recorded, processed and visualized, as well as the comparison of algorithms’ operation has been presented in the thesis.