Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Jakub Lasoń

Przenoszenie aplikacji między urządzeniami mobilnymi z systemami Android oraz Windows Phone z wykorzystaniem biblioteki


Porting Applications between android and Windows Phone based Devices with NonoGame Library


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Korbel prof. ucz.
Dodatkowy opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Skulimowski

Praca dyplomowa IFE - BSc obroniona 2014-02-19
Streszczenie pracy dyplomowej:
Niniejsza praca dotyczy problematyki przenoszenia aplikacji pomiędzy różnymi systemami operacyjnymi i urządzeniami. Przenoszenie aplikacji z oryginalnej platformy, na którą była projektowana zawsze przysparzało mnóstwa problemów z powodu różnic w komponentach sprzętowych jak i w architekturze systemów operacyjnych. Właściwie wszystkie firmy, które tworzą systemy operacyjne mają własny sposób myślenia oraz założenia, którymi się kierują podczas procesu produkcji. Właśnie to powoduje różnice, które są zauważalne podczas przenoszenia aplikacji. Problem ten uwidocznił się bardziej, gdy na rynek trafiły urządzenia mobilne z nowymi systemami operacyjnymi zaprojektowanymi w taki sposób by działać na urządzeniach z ograniczonymi zapasami energii. Wybór dwóch platform mobilnych Android i Windows Phone był spowodowany popularnością tych systemów oraz zainteresowaniem tematem programowania na te właśnie systemy. Aby rozwiązać niektóre problemy z przenoszeniem aplikacji przy pomocy narzędzi i możliwości udostępnianych przez producentów oprogramowania, wykorzystane zostało międzyplatformowe środowisko MonoGame. Dzięki temu udało się stworzyć klon gry Arkanoid od podstaw na Windows Phone 8 i przenieść ten program na system Android, przy minimalnych zmianach w kodzie czy zawartości artystycznej. W pracy podsumowano problemy występujące podczas przenoszenia aplikacji między systemami Windows Phone i Android oraz przeanalizowano zalety i wady wykorzystania do tego celu uniwersalnych bibliotek takich jak MonoGame.
Abstract:
This work concerns porting software between different operating systems and devices. Moving software from original platform to another one was always causing problems, because of the differences in hardware and system architecture. Almost all companies that creates operating systems have their own way of thinking and beliefs in which they try to design their products. But that is what cause the difference. The problem became more visible when mobile devices entered the market with new systems that were not designed for personal computers, but for devices with limited power resources. The selection of mobile operating systems was caused by their popularity and recent interest in developing programs for Windows Phone and Android. To overcome some of the problems that can be encountered during the porting process using only tools and possibilities of devices provided by manufacturer, a cross-platform MonoGame framework was used. Thanks to that framework I managed to create an Arkanoid clone game from scratch on Windows Phone 8. I also managed to port it to Android device with minimal effort to change original source code or content. Also the summary of problems that occur during porting process between Windows Phone and Android, is done in this work, as well as analysis of advantages and disadvantages of using universal libraries like MonoGame in this process.