Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Piotr Milczarek

Projekt konsoli do gier opartej na mikrokontrolerze ATmega wraz z przykładową implementacją


Designing of the ATmega based console with dedicated game


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Skulimowski
Praca dyplomowa IFE - BSc obroniona 2014-01-29
Streszczenie pracy dyplomowej:
Celem pracy dyplomowej było prześledzenie procesu produkcji współczesnej mikroelektroniki użytkowej oraz zaprojektowanie i konstrukcja konsoli do gier opartej na mikrokontrolerze AVR firmy Atmel. Praca zawiera podsumowanie podjętych działań w celu opracowania i uruchomienia urządzenia. W pracy założono możliwość wykorzystania dowolnych elementów peryferyjnych. Po analizie istniejących, komercyjnych rozwiązań zdecydowano się na wykorzystanie graficznego wyświetlacza LCD z regulowanym podświetleniem oraz ekranem dotykowym, przycisków sterujących, diod sygnalizujących pracę urządzenia oraz zewnętrznej pamięci RAM. Proces tworzenia konsoli do gier wymagał podzielenia pracy na pewne etapy. Na początku, ustalono wygląd zewnętrzny oraz rozmiar urządzenia. Na tym etapie przeanalizowano dostępne na rynku konsole mobilne pod kątem zarówno funkcjonalności, jak i ergonomii. Następnie opracowano schemat połączeń elektrycznych, do tego celu wykorzystano program Altium Designer. Schemat ten wykorzystany został jako baza do utworzenia projektu płytki drukowanej (PCB). Urządzenie zostało zlutowane, do prototypu wykorzystano zarówno elementy montowane powierzchniowo (SMD) jak i elementy przystosowane do montażu przewlekanego. Po sprawdzeniu poprawności montażu przystąpiono do opracowania i uruchomienia przykładowej gry demonstrującej możliwości zbudowanego urządzenia. W pracy opisano poszczególne moduły peryferyjne oraz ich sposób komunikacji z mikrokontrolerem. Szczególną uwagę zwrócono także na sposób przechowywania danych w pamięci urządzenia oraz na sposób implementacji przykładowej aplikacji. W podsumowaniu zamieszczono wyniki testów urządzenia oraz wskazano dalsze kierunki rozwoju projektu.
Abstract:
The goal of this project was to follow a production process of modern electronic device and create the game console based on the Atmel AVR architecture. The report contains summary of performed actions for creation of the game console. A game console was meant to be a device with a potential for module application and a fair freedom of re-definition of goals. A set of peripherals – interrupt-generating buttons, external RAM memory, graphic LCD screen with adjustable back-light and attached touchscreen have been planned. The process of the game console creation required several stages. Firstly, the outlook and size of the console has to be specified. Some other game consoles were reviewed and served as an inspiration. After that, the electrical schematics of the circuitry was created in Altium Designer. The electric schematics served as a base for the PCB design. When the PCB was printed it was necessary to assemble the device. Both SMD and through-hole components have been soldiered to the board. The board has been tested using the laboratory equipment. When the circuitry proved to work correctly the programming part of the task has started. The report describes the AVR architecture and gives examples of application for the discussed capabilities of the ATmega32A microcontroller. The examples are used to show how the basic function of the console work. To prove that device is working correctly a game has been developed. A game makes use of the designed hardware works and is capable of inter-communication. The report is closed with a closing section, which contains the summary of the performed work and suggestions for the further improvements of the prototype.