Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Piotr Jurczuk

System mikroprocesorowy do diagnostyki magistrali CAN w pojazdach


Microprocessor system for CAN bus diagnostic


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Mariusz Felczak
Dodatkowy opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Krzysztof Tomalczyk

Praca dyplomowa inżynierska obroniona 2016-03-14
Streszczenie pracy dyplomowej:
Tematem niniejszej pracy jest „System mikroprocesorowy do diagnostyki magistrali CAN w pojazdach”. Praca ta składa się z sześciu rozdziałów. Rozdziały 1-3 zawierają informacje teoretyczne na temat sieci CAN. Przedstawiono właściwości, zastosowanie i różnice protokołów, omówiono strukturę komunikatów. W rozdziale czwartym przedstawiono kilka urządzeń do monitorowania sieci CAN. Rozdział piąty zawiera część praktyczną. Dokonano w nim analizy sygnałów na podstawie oscylogramów i zdekodowano informacje z ramki CAN pochodzącej z tachografu ciągnika siodłowego. Wykonano także skrypt w arkuszu kalkulacyjnym umożliwiający prezentację danych tachografu na podstawie danych binarnych odczytanych z oscylogramów. Został on przedstawiony w rozdziale 5.2. W ramach niniejszej pracy wykonano dwa projekty sprzętu. W rozdziale 5.3 opisano projekt urządzenia nadającego pojedynczą ramkę CAN z ustaloną prędkością magistrali. Urządzenie wykonano najmniejszym nakładem kosztów. Dla uproszczenia, wykorzystano tylko mikrokontroler AVR i układ sprzęgu fizycznego z siecią, rezygnując z zastosowania układu kontrolera protokołu. Rozdział 5.4 zawiera projekt urządzenia służącego do monitorowania informacji dostępnych w sieci CAN, działającego autonomicznie, zasilanego z baterii i nie potrzebującego współpracy z komputerem. Jest ono oparte o mikrokontroler AVR i sprzętowy kontroler protokołu. Wybrane komunikaty dostępne z zakresu otwartego protokołu FMS mogą być wybrane za pomocą klawiszy a prezentowane są na wyświetlaczu alfanumerycznym. Zaprojektowane urządzenia mają pomóc przy uruchamianiu i serwisowaniu węzłów pracujących w sieci CAN a także na odczyt i weryfikację informacji w już istniejących sieciach. W ostatnim, szóstym rozdziale umieszczono źródła bibliograficzne, które były pomocne przy tworzeniu tej pracy.
Abstract:
The subject of this thesis is „Microprocessor system for CAN bus diagnostic”. The thesis is divided into six chapters. Chapters 1-3 contains theoretical information about CAN bus. In first there are features, application and differences between different various standards is shown. In chapter fourth there is a simple comparison between similiar devices for CAN bus monitoring/simulating available on the market. The fifth chapter contains the practical part. There is made an analysis of the signals available on CAN bus based on oscilllogrammes, decoding the information from single data frame which comes truck's tachograph. In the chapter 5.2 the script in a spreadsheet is presented. It allows to decode tachograph information based on binary data that has been read directly from oscillogrammes. There are also two projects of the devices. In the chapter 5.3 the project of a device which sends single CAN data frame with the fixed bus-speed has been presented. The device is a low cost one. For simplicity, that device consists of AVR microcontroller and hardware CAN interface only, without implementation of the hardware protocol-controller. The chapter 5.4 contains the project of the battery supplied, autonomic device which allows to monitor the data available on vehicle's CAN bus. The device is based on AVR microcontroller and hardware protocol-controller. Several CAN-frames with headers complies with FMS protocol could be choosen from menu - using keys – and will be presented on embedded alphanumeric LCD display. Designed equipment will help to start-up and service nodes in the CAN network as well as reading and verifying information in existing networks. In the last, the sixth chapter bibliographic sources that have helped to create this thesis has been placed.