Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Adrian Pelc

Budowa rzeczywistości rozszerzonej z zastosowaniem platformy Android


Android mobile augmented reality application


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Skulimowski
Praca dyplomowa obroniona 2014-10-14
Streszczenie pracy dyplomowej:
Celem pracy magisterskiej była implementacja systemu rzeczywistości rozszerzonej dla urządzeń z systemem Android. Założono, że w scenie zostaną umieszczone specjalnie zaprojektowane znaczniki, na które, w podglądzie kamery w aplikacji mobilnej, zostaną nałożone wybrane, wygenerowane komputerowo, elementy graficzne. Wyboru rodzaju znacznika wykorzystanego w niniejszej pracy dokonano po analizie typów znaczników wykorzystywanych w systemach rzeczywistości rozszerzonej. Przyjęto, że znaczniki będą kwadratami składającymi się z białych i czarnych pól i będą zawierać wewnętrzny kod identyfikacyjny. Pierwszym krokiem algorytmu zaimplementowanego w aplikacji jest akwizycja obrazu rejestrowanego przez kamerę wbudowaną w urządzenie mobilne. Następnie obraz zostaje poddany analizie w celu znalezienia predefiniowanych znaczników umieszczanych w scenie rzeczywistej. Po poprawnej detekcji w miejsce znaczników, w obrazie zarejestrowanym przez urządzenie mobilne dodawane są komputerowo wygenerowane figury geometryczne. Opracowana aplikacja została napisana z wykorzystaniem biblioteki graficznej OpenCV i jest zgodna z większością urządzeń mobilnych opartych o system operacyjny Android (telefony, tablety) dostępnych na rynku. Testy systemu przeprowadzone na dwóch urządzeniach mobilnych, w różnych warunkach oświetleniowych potwierdzają poprawność jego działania.
Abstract:
The aim of this master's thesis was to design a prototype mobile augmented reality system for Android OS based devices. It was assumed, that overlaying computer-generated images will appear in the scene visible on the preview screen of the mobile device in place of predefined markers. Different types of markers used in augmented reality systems were analyzed, and as a result a set of binary markers was designed. It is assumed the markers are squared and include an identification code. The proposed algorithm enables detection of predefined markers placed in the real scene. After successful detection, a computer-generated graphical elements are added to the scene visible on the screen of a mobile device. The application has been developed with the usage of OpenCV library and it is compatible with majority of Android OS based mobile devices (telephones, tablets) available on the market today. Functional tests were carried out on two mobile devices in different light conditions. The test results prove that the proposed algorithm fulfills the thesis assumptions.