Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Przemysław Zuchmański

Analiza wpływu rozwoju zdolności motorycznych na zmiany w sygnale EEG u noworodków


Analysis of the influence of the development of motor skills on changes in the EEG signal in newborns


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Aleksandra Królak
Praca dyplomowa magisterska obroniona 2022-07-07
Streszczenie pracy dyplomowej:
Rozwój ludzkiego mózgu jest od wieków zagadką. Mimo szerokiego zakresu przeprowadzonych badań pozostaje jednak wiele pytań, szczególnie dotyczących wczesnych faz rozwoju. Celem tej pracy jest zbadanie wzorców motorycznych obecnych w zapisach EEG u niemowląt pomiędzy 38 a 203 dniem życia. Podczas eksperymentu zabawkę na przemian umieszczano w zasięgu i poza zasięgiem ręki dziecka. Dzieci były zachęcane do sięgania po zabawkę, kiedy ta była w ich zasięgu. Każde dziecko wzięło udział w 3-5 sesjach w miesięcznych odstępach. Analizie poddano zmiany gęstości widmowej mocy (PSD) zachodzące podczas rozwoju niemowląt dla fal alfa i beta. Zaobserwowano znaczące zmiany w płatach ciemieniowym i skroniowym. Nie odnotowano znaczących różnic pomiędzy momentami kiedy dziecko sięgało i nie sięgało do zabawki. Wyniki sugerują, że rozwój zdolności motoryczny u dzieci poniżej 6 miesiąca życie nie jest tak istotny jak rozwój ich zdolności wizualnych. Słowa kluczowe: elektroencefalografia, gęstość widmowa mocy (PSD), rozwój mózgu niemowląt, zdolności motoryczne
Abstract:
Human brain development is a mystery for centuries. A wide range of studies was done on this topic however we are still missing a lot of data, especially in the early stages. The goal of this study was to investigate the infant EEG patterns related to their motor skills development. The dataset contains 19 infant EEG records in age 38-203 days. During the experiment, a toy was alternately in kid reaching and non-reaching range encouraging the child to grasp it or not. Each child participated in 3-5 sessions in monthly intervals. The analysis of changes in power spectral density (PSD) during child growth was performed for alpha and beta bands. The major changes were observed in the parietal and temporal lobes. There were no substantial differences between reaching and non-reaching conditions. The result suggests the development of motor skills is not as significant as the development of visual skills in the first half year of life. Keywords: electroencephalography, power spectral density (PSD), infant brain development, motor skills