Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Rafał Lisewski


Suggestive Visualization of Spatial Objects Using Standard 3D - Graphic Libraries


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Romaniuk
Praca dyplomowa ife obroniona 2006-09-26
Streszczenie pracy dyplomowej:
Przedmiotem badań, którym poświęcona jest niniejsza dysertacja, jest sugestywna wizualizacja obiektów przestrzennych przy użyciu standardowych bibliotek grafiki trójwymiarowej. Aby przybliżyć problem czytelnikowi, temat można rozbić na części i analizować oddzielnie. W procesie wizualizacji możliwe jest wyróżnienie trzech podstawowych elementów – przedstawianego obiektu, miejsca gdzie jest on prezentowany (w tym przypadku jest to monitor komputera, '), oraz postrzegającego organizmu. Wizualizacja jest w pewnym sensie przekazywaniem informacji, wiec można ją porównać do transmisji danych i wymienione elementy nazwać źródłem informacji, nośnikiem i odbiornikiem. W opisywanym przypadku źródło jest trójwymiarowe natomiast nośnik dwuwymiarowy, co prowadzi do utraty części informacji podczas transmisji. Pomimo tego, że obraz na ekranie jest dwuwymiarowy, jeśli jest on zaprezentowany w odpowiedni sposób, umysł ludziki jest w stanie odzyskać część utraconej informacji. Sugestywna wizualizacja może być rozumiana jako próba zminimalizowania utraty informacji podczas prezentacji obiektu. Obiekt przestrzenny rozumiany jest szerzej. Nie jest ograniczony do bryły, może być dowolnymi trójwymiarowymi danymi, również dynamicznymi. W pracy przedstawiono przykłady wizualizacji pola wektorowego oraz przestrzennego obrazu medycznego, jednak zaprezentowane koncepcje mogą zostać użyte do wizualizacji innych zjawisk, takich jak na przykład: obiegu krwi w organizmie, rozkładu pola elektromagnetycznego w pobliżu stacji transformatorowej, czy procesu tworzenia systemów pogodowych. Ostatnia część tematu sugeruje, że wyżej wymienione cele powinny zostać osiągnięte przy użyciu standardowych bibliotek grafiki trójwymiarowej i że ułatwiają one ich zrealizowanie. Podsumowując, praca poświęcona jest analizie sposobów w jakie przestrzenne obiekty, dane i zjawiska, mogą zostać przedstawione na płaskim ekranie, aby nadal były postrzegane jako trójwymiarowe.