Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów
- Medical Imaging, prof. dr hab. M. Strzelecki
- Law and Ethics in Bio-Medical Engineering, George R. Brown
- Final Project Seminar, prof. dr hab. M. Strzelecki
Ilona JedykPomiar natężenia ruchu drogowego samochodów na podstawie sekwencji wideoOpiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Romaniuk Praca dyplomowa magisterska obroniona 2007-10-11 |
Streszczenie pracy dyplomowej: |
Praca dotyczy metod pomiaru natężenia ruchu drogowego na podstawie cyfrowej sekwencji obrazów z pojedynczej kamery. Przedstawione algorytmy zliczania pojazdów w pierwszym etapie wykrywają ruch w oparciu o analizę intensywności źródłowych obrazów monochromatycznych. Ruch identyfikowany jest na dwa sposoby. Dla pierwszego przedstawionego rozwiązania, tzn. metody różnicowej, obiekty ruchome wyznaczone są na podstawie maski będącej różnicą dwóch sąsiednich klatek sekwencji. Drugie podejście to zastosowanie przepływu optycznego, a dokładnie metody gradientowej Lucas-Kanade, zmodyfikowanej o technikę dekompozycji hierarchicznej. Pozwala ona wyznaczyć wektory przemieszczenia dla wybranego zbioru punktów, a nie dla każdego piksela obrazu. Badane obszary jezdni dotyczą miejsc, w których ruch pojazdów jest ciągły. Oznacza to, że opracowane metody nie są przeznaczone dla skrzyżowań czy zatorów drogowych. Ponadto dla algorytmu wykorzystującego pole przepływu optycznego wymagana jest jednokierunkowość ruchu, tzn. pojazdy przemieszczają się w stronę kamery. W celu poprawnego zliczania samochodów potrzebna jest wstępna konfiguracja, która dla obu opracowanych rozwiązań ma inny charakter. Badania skuteczności i porównanie zastosowanych rozwiązań przeprowadzono na kilku zbiorach sekwencji obrazów. Filmy testowe zebrane są z kamery umieszczonej nad jezdnią. Nagrane są w kilku różnych miejscach i w różnych porach dnia. |