Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Piotr Grudzień

Wykorzystanie procesora graficznego do obliczeń


Opiekun pracy dyplomowej: dr hab. inż. Piotr Szczypiński prof. ucz.
Praca dyplomowa magisterska obroniona 2009-03-04
Streszczenie pracy dyplomowej:
Celem tej pracy jest porównanie technologii umożliwiającej wykorzystanie potencjału drzemiącego w kartach graficznych, wybranie jednej z nich i porównanie wydajności procesora karty graficznej i procesora komputera, aby pokazać wyższość karty graficznej i sens rozwoju ich programowania. Praca ma służyć upowszechnianiu technologii w oparciu o karty graficzne i pokazaniu, że programowanie ich nie musi być trudne. Jak skorzystać z tak wielkiej mocy obliczeniowej w urządzeniu, którego zadaniem jest w dużym skrócie wyświetlanie grafiki? Rozdział drugi pokazuje w jaki sposób jest generowana grafika w karcie graficznej i jakie cechy posiada obraz na ekranie komputera. Rozdział trzeci opisuje budowę karty graficznej. Z tych rozdziałów dowiedzieć się można, że procesor karty graficznej wykonuje całą masę obliczeń, o charakterze macierzowo- wektorowym.. Rozdział czwarty i pięty opisuje technologie i języki jakie towarzyszą w wykorzystywaniu tej mocy obliczeniowej. Opisuje on szczegółowo technologię Brook+, która jest wykorzystywana w dalszej części pracy. Rozdział szósty to opis programu, który posłużył jako miara prędkości wykonywanych obliczeń. Program liczy mapę dysparycji dwóch obrazów stereoskopowych. Ze względu na charakter algorytmu obliczenie mapy dysparycji jest zadaniem pracochłonnym dla procesora. Pozwoli to przynajmniej w teorii na pokazanie przewagi procesora karty graficznej szczególnie w zadaniach wymagających wielu obliczeń. Rozdział siódmy i ósmy to wyniki i wnioski, które pokują, że wykorzystanie kart graficznych po pierwsze nie jest takie proste, a po drugie wyniki nie jest tak dobry jak się spodziewamy. Problem leży w optymalizacji kodu. Dużą przewagę nad kartą graficzną posiada zoptymalizowana biblioteka, która liczy dysparycję do kilku razy szybciej od karty Rozdział dziewiąty pokazuje problemy z jakimi może spotkać się programista korzystając z technologii Brook+ i w ogóle z programowaniem kart graficznych.