Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Adam Gajak

Wybrane problemy inżynierii poznawania i komunikowania


Selected problems of cognition and communication engineering


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Tomasz Lesz
Praca dyplomowa magisterska obroniona 2009-07-03
Streszczenie pracy dyplomowej:
Celem niniejszej pracy magisterskiej było przedstawienie i omówienie wybranych problemów systemu logiki kwantytatywnej dla inżynierów, opracowanego w Instytucie Elektroniki Politechniki Łódzkiej oraz napisanie programu wizualizacji wybranych jego zagadnień . Systemowi temu nadano nazwę inżynierii poznawania i komunikowania. Pierwszym zadaniem było przeprowadzenie klasyfikacji dziedzin dyskursu oraz wskazanie dyskursu właściwego do przeprowadzenia rozumowań naukowych. Drugim zadaniem było wskazanie związku przeprowadzonej klasyfikacji z teorią układów cyfrowych. Trzecim zadaniem była prezentacja systemu logicznego nazwanego inżynierią poznawania i komunikowania. Nie jest to logika matematyczna ani logika filozoficzna. System ten kierowany jest do środowisk technicznych. Ma ona zastosowanie wszędzie, gdzie nadrzędnym celem jest poznanie naukowe. Czwartym zadaniem było napisanie programu, obrazującego wybrane problemy prezentowanego systemu. Program miał składać się z trzech części. Pierwszą z nich była klasyfikacja dziedzin dyskursu oraz obliczenia nazw i liczby wartości logicznych w każdej z nich. Druga część dotyczyła obliczeń liczby tautologii w zdaniach typu „A są B” oraz typu „A jest B”. Ostatnia część miała na celu stworzenie narzędzia wizualizacji poszczególnych schematów graficznych systemu. Wszystkie części miały być dostępne w jednej aplikacji. Aplikacja miała być wyposażona w interfejs graficzny pozwalający na łatwą obsługę. W niniejszej pracy zostały przedstawione najważniejsze fragmenty kodu programu oraz algorytmy wykorzystane w obliczeniach. Zamieszczone zostały również przykłady działania programu. Wszystkie cele zostały osiągnięte, zarówno pod kątem praktycznym jak i merytorycznym. Program działa poprawnie a jego wyniki są potwierdzone.