Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Łukasz Sygitowicz

Układ do pomiaru parametrów silnika na hamowni


Equipment for measurements of engine parameters on a test bed


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Marcin Kociołek
Praca dyplomowa magisterska obroniona 2009-10-08
Streszczenie pracy dyplomowej:
Silnik spalinowy jest głównym elementem w każdym urządzeniu mechanicznym.. Urządzeniem umożliwiającym zbadanie parametrów charakteryzujących pracę silnika spalinowego jest hamownia silnikowa. Istotnym elementem hamowni silnikowej jest układ pomiaru parametrów silnika. Układ pomiarowy pozwala na pomiar miedzy innymi: temperatury, ciśnienia, prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Na ich podstawie możliwe jest określenie stanu silnika. Głównym celem niniejszej pracy jest projekt elementów systemu do pomiaru ciśnienia i prędkości obrotowej silnika na hamowni. W ramach pracy autor wykonał: a) Projekt płyty głównej urządzenia pomiarowego. b) Program sterujący pracą urządzenia. c) Współpracujący z urządzeniem pomiarowym program na komputer PC. d) Analizę dokładności zaprojektowanego urządzenia. Płyta główna została zbudowana z wykorzystaniem mikrokontrolera ATmega128. Do pomiaru ciśnienia wykorzystano wewnętrzny przetwornik analogowo cyfrowy. Pomiar prędkości obrotowej odbywa się za pomocą układów czasowo-licznikowych. Program sterujący mikrokontrolerem zbiera i przetwarza dane pomiarowe. Wyniki pomiarów są prezentowane na wyświetlaczach LCD urządzenia oraz transmitowane do komputera klasy PC. Komunikacja między miernikiem a komputerem została zrealizowana za pomocą interfejsów USB oraz RS232C. Przeprowadzone testy wykazały poprawność działania wszystkich elementów systemu pomiarowego. Analitycznie wykazano dokładność systemu zgodą z przyjętymi założeniami.
Abstract:
The internal combustion engine is main element of all mechanical machinery. The test bed constitutes a toll which allows testing of engines. Measurement equipment for engine parameters is a vital part of any test bed. The main goal of the presented work was design of elements of the equipment for measuring pressures and rotational speed for the test bed of internal combustion engines. Author of thesis accomplished following tasks: a) Design of main board for measurement equipment b) Design of software for controlling measurement equipment c) Design of PC software for visualization and storage of measurements d) Accuracy analysis of measurement equipment Main board utilities the ATmega128 microcontroller. To measure pressure the internal analog to digital converter was used. The rotational speed measurement was carried out with the use of timer/counters. The microcontroller software collects and process measurement data. Results of measurements are presented on system internal LCD and transmitted to a PC. The communication between the measuring system and a PC is carried out by means of USB or RS232C interface. Tests performed by author confirm proper operation of all elements of measurement equipment. Accuracy analysis shows that assumptions are met.