Lista przedmiotów z materiałami udostępnionymi dla studentów

Dla_studentów
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Piotr Jędrzejczak

Wykorzystanie magistrali CAN do sterowania urządzeniami


CAN bus for device control


Opiekun pracy dyplomowej: dr inż. Piotr Wasilewski
Praca dyplomowa inżynierska obroniona 2010-10-11
Streszczenie pracy dyplomowej:
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest przedstawienie asynchronicznej szeregowej magistrali CAN oraz możliwości jej praktycznego zastosowania. Jest to magistrala danych pomiędzy modułami sterującymi, która była zaprojektowana do potrzeb przemysłu motoryzacyjnego. Ze względu na swoje walory znalazła zastosowanie w innych gałęziach przemysłu W pracy został także przedstawiony projekt prostego systemu dwóch mikrokontrolerów sprzężonych magistralą CAN. W pierwszej części pracy zostały opisane struktury i idee działania magistrali. Przedstawiona została warstwa fizyczna a w niej: możliwe długości magistrali oraz obciążenie jej, sposób kodowania przesyłanych bitów oraz synchronizacja węzłów podczas transmisji danych. W opisie warstwy łącza danych zostały poruszone tematy dostępu węzłów do magistrali, sposób rozstrzygania kolizji i formaty wiadomości. Dość szczegółowo został opisany sposób wykrywania i obsługi błędów oraz informowania o nich. Druga części pracy została poświęcona projektowi, przy pomocy którego zostało przedstawione praktyczne zastosowanie magistrali CAN. Projekt został zrealizowany na dwóch płytkach prototypowych, wyposażonych w układy mikroprocesorowe, kontrolery CAN, układy nadawczo-odbiorcze oraz zostały dołączone współpracujące z mikrokontrolerami układy wejścia/wyjścia. Zbudowany układ działa w ten sposób, że polecenia przesyłane do mikrokontrolera lokalnego za pomocą układu we/wy są przekazywane magistralą CAN do mikrokontrolera zdalnego, który je wykonuje za pośrednictwem współpracującego z nim układu wejścia/wyjścia. Istnieje możliwość programowej zmiany szybkości transmisji na magistrali w zakresie od 7 kbit/s do 1 Mbit/s.
Abstract:
The purpose of presented thesis is to desribe a serial asynchronic CAN bus and possibilities of its practical implementation. CAN bus, primary designed for automotive industry purposes can connect together several control modules. Due to its advantages it was also used in other industry sectors. This work also presents the bus structures and operation principles. It also describes the physical layer including: possible bus length and loading, coding methods of transmitted bits and node synchronization during data transmission. The data connection issues deal with node access to the bus, collision handling methods and message formats. The work also provides a detailed description of troubleshooting methods and notification of errors. The other part of the thesis is devoted to a project that presents practical application of CAN bus. The project was made on two prototypical boards with microprocessors, CAN controllers, transmitting and receiving units and attached IN/OUT units associated with the microcontrollers. The designed unit operation consists in sending instructions to a local microcontroller with an IN/OUT unit which are then sent with the CAN bus to a remote microcontroller that performs them with its associated IN/OUT unit. It is also possible to software modify the transmission speed within the range between 7 kbit/s and 1 Mbit/s.